Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II
w Szczodrzykowie
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
„Świetliczaki na tropie...baśni, legend i mitów”
Uczniowie świetlicy szkolnej od października przystąpią po raz trzeci do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego,, Świetliczaki na Tropie…” w V edycji projektu są to ,,Świetliczaki na tropie… baśni, legend i mitów” Zadania znajdują się w trzech modułach:
– Moduł I ,,Baśnie ze świata”;
– Moduł II ,,Legendy Polskie o fantastycznych stworach”;
– Moduł III ,,Mistyczni Bohaterowie” Cel projektu: – brak rywalizacji.
Uczniowie świetlicy szkolnej po raz trzeci wzięli udział w Ogólnopolskim Projekcie „Świetliczaki na tropie…!” Tegoroczna edycja była niezwykle inspirująca – odkrywaliśmy świat baśni, legend i mitów.
Udział w projekcie pozwolił nam nie tylko poznać ciekawe historie – te znane i te mniej znane – ale również odkryć nasze mocne strony, współpracować i rozwijać kreatywność. Przez cały rok szkolny systematycznie realizowaliśmy zadania, które wzbogaciły naszą wiedzę i pobudziły wyobraźnię.
Z dumą informujemy, że nasza grupa świetliczaków zdobyła kolejny certyfikat!
LEGENDA O LICZYRZEPIE


W ramach tego projektu, uczniowie mieli okazję poznać jedną z polskich legend – legendę o Liczyrzepie, który jest duchowym opiekunem Karkonoskich Gór. Liczyrzepa to tajemnicza postać, która według legend strzegła cennych minerałów i kruszców, jakie można znaleźć w Karkonoszach. Był to potężny, mistyczny byt, który miał władzę nad górami i ich skarbami. Legenda ta pełna jest magii, w której mowa o przygodach z Liczyrzepą, który nie tylko pilnował tajemniczych zasobów gór, ale także miał moc zaspokajania ludzkich pragnień lub karania tych, którzy próbowali zaspokoić swoje chciwości. Uczniowie zapoznali się również z przepiękną prezentacją przedstawiającą Polskie Góry Karkonosze. Zostały im przybliżone zarówno najważniejsze szczyty, jak i atrakcje turystyczne, takie jak wodospady Szklarki i Kamieńczyka, które stanowią istotną część krajobrazu tej górskiej krainy. Zajęcia miały na celu ukazanie piękna Karkonoszy, a także zachęcenie dzieci do głębszego zainteresowania się geografią i przyrodą Polski. Kolejnym interesującym punktem było zapoznanie dzieci z historią tajemniczych Walonów – ludu, który zamieszkiwał Karkonosze w przeszłości. Uczniowie dowiedzieli się, kim byli Walonowie, jak żyli, jaką rolę odgrywali w tej okolicy oraz jak ich kultura i tradycje wpływały na rozwój regionu. Walonowie byli znani z poszukiwania minerałów i wydobywania cennych surowców, co łączyło się z opowieściami o Liczyrzepie. Uczniowie poznali także różnorodne kamienie, które można znaleźć w okolicach Szklarskiej Poręby. Dowiedzieli się o ich znaczeniu, zarówno historycznym, jak i współczesnym, oraz o tym, jak różnorodne minerały można znaleźć w tym regionie. Każdy z tych kamieni miał swoje unikalne właściwości, które były wykorzystywane w dawnych czasach. Podsumowaniem zajęć była własnoręcznie wykonana biżuteria z koralików oraz makaronu.
LEGENDA O SYRENCE WARSZAWSKIEJ
W ramach kolejnego zadania z projektu Świetliczaki na Tropie… uczniowie zapoznali się z legendą o syrence warszawskiej – jednej z najbardziej znanych polskich legend. Zaprosiliśmy na nasze zajęcia nauczyciela geografii, który przybliżył naszym Świetliczakom ważne informacje na temat rzeki Wisły – najdłuższej rzeki w Polsce, która ma ogromne znaczenie nie tylko geograficzne, ale i kulturowe. Uczniowie mogli na mapie zobaczyć i wskazać miasta przez które płynie Wisła. Uczniowie mieli okazję stworzyć wersję współczesnego herbu Warszawy na którym Syrena Zajmuje centralne miejsce.
MIT O PROMETEUSZU
W ramach projektu Świetliczaki na Tropie.. uczniowie zapoznali się z mitologiczną opowieścią o Prometeuszu, tytanie, który przyniósł ludzkości ogień, dając jej ciepło, bezpieczeństwo i cywilizację, ale także narażając się na surową karę Zeusa. Podczas omawiania mitu uczniowie zastanawiali się, czy warto być dobrym człowiekiem i troszczyć się o innych, jak zrobił to Prometeusz. Uczestnicy rozmowy analizowali motyw „poświęcenia” i „ofiarności” w kontekście dobroci i pomocy innym, ale także zastanawiali się nad konsekwencjami takich działań. Mit ten zachęcał do refleksji nad tym, jak wielką moc ma ogień, zarówno jako symbol ciepła i bezpieczeństwa, jak i potencjalne zagrożenie. Zajęcia zakończyły się tworzeniem prac plastycznych, których tematem był ogień. Dzieci miały za zadanie wykonać prace inspirowane mitologią o Prometeuszu oraz symboliką ognia. Wystawa plastyczna nosiła nazwę „W Płomykowie”
Legenda ,,O smoku Wawelskim”
W ramach kolejnego zadania z projektu Świetliczaki na Tropie… nasi uczniowie świetlicy szkolnej poznali kolejną legendę tym razem ,,O smoku Wawelskim”. Niektórym uczniom była znana ta legenda, a niektórzy musieli sobie przypomnieć jej treść. Po wysłuchaniu legendy udaliśmy się na wirtualny spacer po Krakowie- druga stolica Polski i przypominaliśmy sobie najsłynniejsze zabytki tego miasta. Cofnęliśmy się też w czasie 🙂 do dziecięcych lat naszych rodziców, obejrzeliśmy projekcję filmu animowanego pt. ,,Porwanie Baltazara Gąbki”. Następnie każdy uczeń wykonał swój komiks, którego bohaterami były postacie z książek Pagaczewskiego o przygodach Baltazara Gąbki.
Baśń indyjska "Żółw Gaduła"
Świetliczaki wykonały pierwsze zadanie z modułu I ,,Baśnie ze świata”. Naszą wylosowaną baśnią była baśń Indyjska ,,Żółw gaduła”, której morałem była wyższość milczenia nad gadulstwem. Ponadto uczniowie poznali kilka ciekawostek na temat Indii w tym fakt, że w Indiach ,,tak” znaczy ,,nie”. Z tym właśnie była związana zabawa, która mogła by sprawić trudność niejednemu dorosłemu. Dzieci poradziły sobie niemalże bezbłędnie z odpowiadaniem na pytania ,,po Indyjsku”, było dużo śmiechu. Na koniec, nawiązując do Światowego Dnia Origami, który przypada właśnie 24 października, świetliczaki wykonały żółwie metodą origami kółkowego.